Huis Verkopen Met NHG

Als je jouw huis gaat verkopen en gebruik wilt maken van NHG dan ga je heel veel informatie vinden en heel weinig antwoorden.

Dat is omdat bijna niemand weet hoe het écht zit en/of omdat de mensen die jij de vraag stelt er belang bij hebben om je een bepaald antwoord te geven.

Op deze pagina vind je het meest complete overzicht van échte NHG informatie in Nederland.

Niemand in Nederland heeft meer NHG dossiers behandeld dan wij.

Of je nu zit met vragen over hoe het verkooptraject werkt bij NHG, wanneer je kwijtschelding krijgt of welke mogelijkheden er zijn als de bank je vertelt dat ze niks voor je kunnen betekenen – je leest het hier.

De juiste informatie kan je tienduizenden euro’s opleveren.

Het kan het verschil zijn tussen een levenslange financiële strop óf volledige kwijtschelding.

Een simpel praktijkvoorbeeld.

Mateo en Angela gingen verkopen vanwege relatiebreuk. Ze wilden van NHG gebruikmaken en namen contact op met de bank.

Je krijgt altijd te horen dat het de eerste stap is, maar als je wat verder leest ga je ontdekken dat het niet de eerste stap is maar de eerste fout.

De bank zei: “we hebben gecheckt, jullie hebben geen recht op NHG kwijtschelding”.

Als één van hen een nieuw huis ging kopen kwamen ze bij lange na niet aan dat hypotheekbedrag, maar dat maakte blijkbaar niks uit.

Dus ze gingen in bezwaar met het ‘uitzonderingsformulier van NHG’.

Dat was de tweede fout.

Als je die route neemt is de kans namelijk heel, heel klein dat je gelijk gaat krijgen.

En zo ging het ook, want het antwoord was weer: “nee, jullie kunnen gewoon behouden”.

Dus ze besloten om het aan te vechten. Ze schakelden hun rechtsbijstand in om het tegen de bank en NHG op te nemen.

Dat was de derde fout. Rechtsbijstand is een geweldig middel bij een heleboel zaken… maar ze hebben geen kaas gegeten van NHG dossiers.

Dat is geen aantijging of klacht over een rechtsbijstand, het is logisch.

De rechtsbijstand maakte bezwaar, probeerde de bank zover te krijgen om het in redelijkheid te behandelen… maar kwam nergens.

Het antwoord was nee, nee en nog eens nee.

Toen vonden ze ons en besloten een gratis aanvraag te doen. Niet geschoten is altijd mis.

We keken het dossier door en lazen alle correspondentie met Bijzonder Beheer.

We bekeken elke uitgevoerde toets.

Na iets meer dan een uur lezen voerden we de toets uit op de goede manier.

Zoals die al aan het begin gedaan had moeten worden.

Uitslag was duidelijk: Volledige kwijtschelding van de restschuld.

Ze konden het huis helemaal niet behouden.

Dus:

  • De financieel adviseur had gezegd dat ze niks konden met NHG…
  • De bank had gezegd dat ze niks konden met NHG…
  • De rechtsbijstand had gezegd dat ze niks konden met NHG…

Maar het lukte ons om volledige kwijtschelding te realiseren. Hieronder zie je het cadeautje dat we kregen toen de verlossende brief op hun deurmat was gevallen.

Dat komt niet omdat we tovenaars zijn.

Het komt omdat we meer dossiers met Nationale Hypotheek Garantie hebben behandeld dan welke andere organisatie dan ook in Nederland.

Ik kan een heel boek vullen met voorbeelden.

Verkeerd uitgevoerde NHG toetsen

Mensen die te horen krijgen dat ze tienduizenden euro’s zelf moeten ophoesten

  • Biedingen die onterecht worden afgewezen
  • Klanten die te horen krijgen dat ze niet mogen verkopen van de bank
  • Banken die je wijsmaken dat je hun de controle moet geven over alles en vervolgens alleen voor hun eigen belang gaan…

…en een eindeloze reeks aan andere smoesjes, halve waarheden en leugens die allemaal neerkomen op hetzelfde:

je krijgt te horen dat je niks aan NHG hebt terwijl je dat heel vaak wél hebt.

NHG en kwijtschelding – Wat de NHG en banken je niet vertellen

Dus jij wilt zeggen dat de banken en NHG ons niet alles vertellen?

Stel de vraag: “wanneer kom ik in aanmerking voor kwijtschelding van de NHG” en je leest overal het standaardantwoord dat je ook bij de NHG zelf aantreft:

  1. Relatiebreuk
  2. Arbeidsongeschiktheid
  3. Werkloosheid

Elke site herhaalt dezelfde informatie.

En elk jaar zijn er daarom duizenden mensen die onterecht geloven dat ze NHG niet kunnen gebruiken.

Als je iets maar vaak genoeg opnieuw zegt dan gaan mensen het geloven.

Maar het is niet waar.

Want die drie redenen?

Dat zijn niet de enige drie redenen.

Er zijn meer redenen.

Daar lees je nooit over.

Hieronder lees je drie voorbeelden van klanten die eerst te horen kregen van NHG dat er GEEN mogelijkheden waren voor kwijtschelding.

De namen zijn gewijzigd, de situaties zijn echt.

Als je ze leest zie je meteen dat ze niet voldoen aan die standaardregels die je hierboven al las.

Vervolgens kregen wij kwijtschelding voor ze.

Hier nog een concreet voorbeeld van iemand die zelfs te horen kreeg dat het allemaal goed kwam… en daarna te horen kreeg dat het toch niet goed kwam!

Wat je bank niet vertelt over NHG

Restschuld kwijtgescholden medische redenen

restschuld kwijtgescholden nhg medische redenen

Petra en Michael woonden in een appartement op drie hoog, zonder lift. Als je gezond bent betekent het dat het soms irritant is om boodschappen te slepen. Maar Petra heeft Multiple Sclerose (MS). Een (nog) niet te genezen ziekte aan het centraal zenuwstelsel die erger wordt naarmate tijd verstrijkt. Blijven wonen was geen optie, want vroeg of laat kwam de dag dat ze die trappen niet meer op zou kunnen. Aanpassingen in het trappenhuis waren onmogelijk.

Ze vroeg de NHG of ze voor kwijtschelding in aanmerking kwam.

Antwoord van NHG: “nee”

De brandweer en de VVE had al gemeld dat het onmogelijk was om aanpassingen te maken, maar NHG adviseerde haar om het bij nog een paar instanties te proberen of het écht niet kon. Misschien dat ze dan nog eens naar haar zaak wilden kijken. Want ze konden het met hun inkomen gewoon houden…

Ik hoorde het verhaal en voelde plaatsvervangende schaamte voor de persoon die zoiets communiceert naar een klant. Wat een waanzin.

We verkochten de woning voor ze en kregen gelukkig iemand bij NHG te spreken die wél aanwezig was toen de empathie werd uitgedeeld aan de mens. Kwijtschelding.

Verkoopverlies vergoed door Nationale Hypotheek Garantie door burenruzie

nhg restschuld kwijtgescholden burenruzie

Fred werkte in het openbaar vervoer in een grote stad. Zijn buurman werkte voor dezelfde werkgever. Het boterde nooit echt tussen hem en zijn buurman, maar op een dag liep het zo hoog op dat Fred fysiek mishandeld werd door zijn buurman. Hij deed aangifte bij de politie maar de dreigementen en intimidatie hielden niet op.

Fred had geen andere keus dan verkopen. We namen zijn zaak in behandeling en verkochten zijn huis binnen 4 weken voor marktwaarde (hoe we dat doen lees je straks ook nog). Bij de bezichtigingen werden we door de buurman begeleid door een keiharde Black Sabbath CD. Wonderbaarlijk genoeg lukte de verkoop en konden we in gesprek met NHG.

De eerste medewerker vertelde ons dat het onmogelijk was om kwijtschelding te krijgen. Het voldeed namelijk niet aan de drie redenen. We moesten haar uitleggen dat er meer dan drie redenen waren. Geloof het of niet, maar banken, bijzonder beheer en zelfs bij NHG zelf stikt het van medewerkers die dénken dat ze precies weten hoe dit werkt… maar niet precies weten hoe dit werkt. Helaas vrijwel altijd ten nadele van jou.

Lang verhaal kort – na bezwaar en onderbouwing kregen we volledige kwijtschelding voor deze klant.

NHG kwijtschelding mantelzorg

Sander moest gedwongen verhuizen omdat hij de enige geschikte mantelzorger was voor zijn vader.

Vanwege de problematiek was het nodig dat er een familielid die hij vertrouwde in de buurt moest zijn om te helpen.

Meerdere artsen en medisch specialisten verklaarden onafhankelijk van elkaar dat mantelzorg door de zoon de enige oplossing was.

Sander had daarom de keuze: verhuizen met restschuld of zijn vader mogelijk verliezen.

Hij had NHG en deed een aanvraag bij hen.

Het antwoord was: “Nee, je voldoet niet aan de criteria”.

Wij hielpen hem, voerden bezwaar en beroep.

Na 7 maanden strijd, 3 verschillende bezwaren, eindeloze mails, telefoontjes en brieven kregen we eindelijk kwijtschelding.

We waren de eerste en enige in Nederland die dit voor elkaar kregen.

Bekijk zijn complete verhaal hier: NHG kwijtschelding als experts zeggen dat het niet kan

Om misverstanden te voorkomen – er moet wel echt een goede reden zijn voor je verkoop om kwijtschelding te krijgen.

Wij zijn er niet om een vaag verhaal te bedenken, dat bij de NHG neer te leggen en te zeggen: “deze mensen hebben recht op kwijtschelding”.

Als je dit leest en denkt: “mijn situatie is niet heel dringend maar ik wil wel verkopen”, lees dan het stuk verderop over opties bij NHG zonder kwijtschelding . Dat kan heel interessant zijn.

Maar als je dit leest en je hebt wel een reden waarom je écht moet verkopen – doe dan een gratis aanvraag om je situatie te bekijken. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Gratis aanvraag hulp bij restschuld en NHG

Hoe werkt een verkooptraject met NHG?

Als je met NHG wilt verkopen bel je waarschijnlijk als eerste met je bank.

Wat er dan gebeurt is afhankelijk van je bank, maar het is vrijwel altijd nadelig voor jou.

Hier een paar voorbeelden en wat je wél moet doen.

Sommige banken vragen om je stukken zodat ze een NHG IV toets kunnen uitvoeren.

Zo toetsen ze of je het huis kunt behouden of niet.

Behouden volgens NHG regels, die (veel) ruimer zijn dan normale hypotheekregels waar banken aan moeten voldoen.

De uitslag bepaalt of je kwijtschelding krijgt of niet.

Het probleem hiermee is dat banken niet aan jouw kant staan (de bank staat altijd aan de kant van de bank).

Je hebt iemand nodig die aan jouw kant staat.

Sommige banken zeggen dat je een ‘onherroepelijke volmacht’ moet tekenen.

Als je dat doet geven zij je huis in verkoop aan ‘hun’ makelaar. Het probleem hiermee is dat je alle controle uit handen geeft aan de bank.

En zoals we net zeiden, die staan niet aan jouw kant.

Sommige banken zeggen dat je jouw financieel adviseur de toets moet laten uitvoeren.

Probleem hiermee is dat sommige financieel adviseurs je daar een paar honderd euro voor laten betalen (het is tien minuten werk) en erger nog – dat het merendeel van de adviseurs niet elke dag IV toetsen uitvoeren.

Gevolg is dat de uitkomst bijna zeker verkeerd is. In jouw nadeel.

Sommige banken sturen een taxateur naar je toe omdat dat ‘moet’ en sturen je ook gelijk een factuur van € 450 voor de moeite. En nog eens € 450 voor de taxatie. Kassa.

Het probleem hiermee is dat je meteen bijna duizend euro lichter bent, vasthangt aan een taxatiewaarde die niet op een bod is gebaseerd en misschien over 6 maanden weer een taxatie van € 450 moet aftikken.

Want het rapport is maar 6 maanden geldig.

Sommige banken zeggen gewoon standaard dat je niet van NHG gebruik kunt maken.

Eén bank is hier trouwens kampioen in maar we zullen geen namen noemen.

Eén klant die ons gelukkig vond kreeg na drie minuten aan de telefoon te horen: “er is 97% kans dat je niet gebruik kunt maken van NHG – vergeet het maar”.

Gelukkig vond hij ons, want hij heeft vorige week kwijtschelding gekregen.

Ons advies: wil je van NHG gebruikmaken, bel dan niet met de bank en hou zelf de controle.

Hieronder zie je het stappenplan dat wij adviseren.

Wij kunnen dit hele traject inclusief verkoop voor je doen, zonder risico, zonder adders onder het gras en heel vaak zonder dat je uit eigen zak iets hoeft te betalen…

…maar je mag het ook allemaal zelf doen. Het is een vrij land .

NHG Stappenplan voor Verkoop

  1. Laat de IV toets uitvoeren door een expert die aan jouw kant staat
  2. Kies zelf een makelaar voor je huis die bekend is met NHG regels
  3. Laat je expert communiceren met de bank
  4. Laat een taxatie pas uitvoeren als er een koper is, niet vooraf
  5. Stel koopcontract op met voorbehoud goedkeuring bod van bank/NHG

Op deze manier hebben we in de loop der jaren honderden mensen geholpen bij hun NHG dossier.

We helpen je met alle plezier verder.

En als je al in het traject zit of je hebt te horen gekregen dat NHG niks voor jou kan betekenen?

Neem dan contact met ons op voor een gratis check, zonder kosten, zonder verplichtingen, zonder kleine letters.

DE NHG IV Toets

de nhg iv toets wordt massaal verkeerd uitgevoerd door banken en adviseurs

De NHG heeft de IV toets ingevoerd in 2013.

Daarvoor was er geen toets en werd er niet gecontroleerd hoeveel vermogen je had en hoeveel je verdiende.

Met andere woorden, de regels voor kwijtschelding zijn aangepast in de tussentijd, in jouw nadeel.

En er is niks dat NHG tegenhoudt om het nog eens te doen.

Als uit de IV toets de conclusie rolt dat ‘woningbehoud’ mogelijk is betekent dat in praktijk dat woningbehoud ‘verplicht’ is.

Je mág wel verkopen, maar Nationale Hypotheek Garantie scheldt je restschuld dan niet kwijt.

Banken zullen je wijsmaken dat je verplicht bent om de restschuld dan bij de notaris te betalen (dat is niet waar) en er alles aan doen om je tegen te houden.

De NHG heeft banken opgedragen om de IV toets uit te voeren.

Dat is niet zo gek, want NHG heeft niet de capaciteit om duizenden toetsen per jaar te gaan uitvoeren, maar het neemt wel een ander probleem met zich mee.

Banken voeren de toets namelijk massaal verkeerd uit.

Meestal niet eens uit kwade wil trouwens, gewoon omdat ze echt niet weten hoe je een toets juist uitvoert.

Er is één bank die ervan overtuigd is dat ze de toets niet mógen doen als ze je belastingaangifte van drie jaar geleden niet hebben.

Terwijl NHG ze al vaker heeft gezegd dat het niet nodig is.

Er is één bank die NHG toetsen heeft uitbesteed aan plaatselijke financieel adviseurs. Die gaan je eerst proberen om een nieuwe hypotheek te verkopen en hebben vervolgens geen flauw idee hebben hoe zo’n toets werkt.

Er zijn meerdere banken die elke mogelijke truc standaard toepassen om de toets ‘positief’ uit te laten vallen.

Positief betekent dat je geen kwijtschelding krijgt, dus het is met name positief voor de bank, niet voor jou.

Banken mogen een aantal hulpmiddelen inzetten als je aangeeft dat je graag in het huis wilt blijven wonen.

Dat mogen ze, maar het hoeft niet.

Zoals hierboven gemeld denken veel bankmedewerkers alleen dat ze dat wel moeten.

Daarom is de uitslag van de IV toets zo vaak fout.

We vragen klanten om altijd éérst de toets bij ons te laten uitvoeren voordat het bij de bank gebeurt, want als er eenmaal een uitslag ligt moet je Hemel en Aarde bewegen om die gewijzigd te krijgen.

Banken stappen over het algemeen alleen van hun oordeel af als het in hun voordeel is, niet in jouw voordeel.

Overweeg je dus je opties met NHG, laat ons dan gratis en zonder verplichtingen de toets voor je doen zodat je weet waar je aan toe bent en nergens aan vasthangt.

Gratis aanvraag hulp bij restschuld en NHG

Makelaar kiezen – wat zijn de regels bij een Huis verkopen met NHG?

waarom je makelaar door de bank laten aanwijzen geen goed idee is

NHG legt je niet of nauwelijks verplichtingen op bij je keuze voor een makelaar. Banken willen je vaak doen geloven dat dat wél zo is – maar er is niks van waar. We horen van klanten dat ze dit soort dingen geadviseerd krijgen:

“Je moet wel een volmacht tekenen, anders krijg je geen kwijtschelding”

“Als je gebruik maakt van onze makelaar dan voldoe je aan NHG, anders kunnen we dat niet garanderen”

“Voor NHG is het verplicht dat wij de makelaar aanstellen, dus we zorgen dat die je belt voor een afspraak”

Allemaal niet waar.

Zoals eerder gemeld, de bank staat niet aan jouw kant maar aan de kant van de bank.

Iedereen die de bank inschakelt staat ook aan de kant van de bank, want hun boterham wordt betaald door die bank.

Met andere woorden, als je het beste wilt voor jouw huis is het je veiligste optie om zelf een makelaar te kiezen, niet de makelaar te accepteren die voor jou wordt aangewezen.

Als je een makelaar kiest die weet hoe NHG in elkaar steekt weten die dat ze hun courtage bij de bank/NHG kunnen claimen en dat jij die niet uit eigen zak hoeft te betalen.

Wij kunnen je helpen met het verkopen van het huis, het hele NHG traject en natraject, waar dan ook in Nederland.

Je betaalt ons geen voorschot, je betaalt ons geen opzegkosten als het niet zou lukken, en we garanderen je succes 100%.

Gratis aanvraag hulp bij restschuld en NHG

Bod laten beoordelen door de bank en/of NHG

bod afgewezen door de bank? Niet meteen opgeven

Ok, je bent begonnen met de verkoop en er komt een bod op je huis. Elke week krijgen we aanvragen van mensen die schrijven: “de bank heeft al 3x ons bod afgewezen”. Dat is omdat jij, of je financieel adviseur, of je makelaar het fout aanpakt.

 

Dan hebben we het niet over onzinnige biedingen natuurlijk, want dat komt ook nog weleens langs. Als een opkoper een bod op je huis uitbrengt van 80% van de marktwaarde dan hoef je het niet voor te leggen. Dan is het eerst tijd om terug naar de onderhandeltafel te gaan.

 

De bank heeft van NHG het mandaat gekregen om biedingen binnen 5% van de marktwaarde goed te keuren. Liggen ze daaronder dan moeten ze worden voorgelegd aan NHG. Wat er dan mee gebeurt lijkt van puur geluk afhankelijk. Als je een behandelaar hebt die een goede dag heeft keurt hij een bod van 91% marktwaarde goed, als je een behandelaar hebt die wat verkeerds heeft gegeten bij de lunch keuren ze een bod van 94% af (ja, dat is echt gebeurd).

 

Dat is precies de reden dat we adviseren om pas aan te sturen op een taxatie als er een bod ligt. Want die ‘marktwaarde’ waar het hierboven over hebben? Dat is een begrip dat wordt vastgesteld door een taxateur. Dat is geen exacte wetenschap, het is de best mogelijke inschatting of gissing van de meneer of mevrouw die komt kijken.

 

In elke cursus / opleiding taxeren wordt duidelijk gemaakt dat een verschil van 10% tussen twee taxaties niet heel raar is. Het record dat wij hebben gezien is een verschil van 43% tussen twee taxaties, in twee weken tijd. Hoe meer informatie er beschikbaar is voor degene die de waarde moet inschatten, hoe beter. En met afstand de best mogelijke informatie is het bedrag dat een koper NU voor je huis over heeft.

 

Als je een bod binnenkrijgt en het is marktconform, stuur aan op een koopovereenkomst om de koper niet weg te laten lopen. Neem er een voorbehoud in op voor goedkeuring bank/NHG en geef het door aan de bank met verzoek om te laten taxeren. Dat is de juiste volgorde en als je dat goed doet is de kans uiterst klein dat een bod vaker wordt afgewezen. Wij hebben een  succesratio van om en nabij de 95% met biedingen die we ontvangen van kopers.

In bezwaar gaan tegen een NHG besluit

in bezwaar gaan tegen de nhg beslissing

Als de akte bij de notaris is gepasseerd heeft de bank vier weken om het dossier bij NHG te krijgen. Doen ze er langer over krijgen ze een boete van NHG, dus het merendeel van de tijd lukt het een bank om op tijd te komen. Zoals we in het verleden al hebben gezien is geld een uitstekende stimulans voor banken.

 

Als het dossier binnenkomt bij NHG dan doen zij de beoordeling. De afdeling kwijtschelding bekijkt het dossier en stuurt vervolgens één van deze drie brieven

 

1 – Proficiat, je hebt kwijtschelding

2 – We weten het nog niet, stuur meer info

3 – Je moet de restschuld terugbetalen

 

Proficiat – kwijtschelding van je restschuld

 

Krijg je brief 1 dan mag je de champagne ontkurken, je restschuld is kwijtgescholden.

 

We weten het nog niet, stuur meer info over je situatie

 

Krijg je brief 2 dan is er hoogstwaarschijnlijk iets nog niet duidelijk. Vaak is de bank niet volledig geweest in de toelichting richting de NHG. Andere keren wil NHG graag wat aanvullende informatie om te kijken wat het wordt. Het komt ook voor dat het dossier helemaal geen reden van verkoop bevat en dat je dat nog moet aangeven.

 

Beste advies dat we kunnen geven is zo snel mogelijk terugkomen op de NHG vraag en documenten aanleveren. Enige probleem is dat je jezelf in je voet kunt schieten als je niet de juiste documenten levert óf niet volledig bent in je documenten. Omdat dit niet dagelijkse kost is voor de meeste mensen zien we vaak dat iets verkeerd geïnterpreteerd wordt en dat er dan onnodig het oordeel ‘geen kwijtschelding’ volgt.

 

Beter voorkomen dan genezen, dus als je hierover twijfelt, schakel ons in. Kost je niks om ons er naar te laten kijken.

Geen kwijtschelding, dus terugbetalen

restschuld niet kwijtgescholden door nhg - doe dit

Krijg je brief 3 dan heb je 5 weken om er tegen in bezwaar te gaan. Vaak zijn er wel aanleidingen om in bezwaar te gaan, maar als je die niet aangrijpt heb je bij voorbaat al verloren. In dit stadium is het niet handig om zelf te gaan proberen, want de klok tikt door en de pogingen raken snel op. Zeg je iets verkeerds in dit stadium dan kun je je eigen ruiten ingooien.

 

Toen NHG nog hoorzittingen deed in Zoetermeer zijn we regelmatig met klanten daar geweest om ze te verdedigen. Een uitglijder is zo gemaakt en als je eenmaal de schijn tegen hebt is het zo goed als onmogelijk om je zaak overtuigend te maken. We hebben zaken gewonnen voor klanten die daarna direct zeiden: “dit hadden we nooit zelf afgekund” en we hebben zaken onder ogen gekregen die we makkelijk zouden hebben gewonnen maar waar we in een te laat stadium werden betrokken.

 

Als je het gevoel hebt dat je reden hebt om in bezwaar te gaan, neem dan contact met ons op. We hebben regelmatig bezwaarzaken gewonnen die anders verloren waren gegaan. Onze hulp is no cure no pay en er zijn geen kleine letters. Kunnen we helpen dan vertellen we hoeveel het kost in geval van succes. Lukt het niet betaal je niks

Wanneer krijg je een BKR codering bij NHG?

bkr en nhg - hoe steekt het in elkaar

Over BKR coderingen bij NHG zijn er de nodige vragen en onduidelijkheden. Het helpt niet dat BKR al een tijd bezig is met het opnieuw vormgeven van hun beleid bij dit soort restschulden. Wellicht dat dit dus in de nabije toekomst nog verandert, al is BRK niet de snelste/meest innovatieve instelling op dit vlak. We gaan in dit stuk even uit van het nu.

 

Er zijn twee verschillende situaties. Je maakt van NHG gebruik en krijgt kwijtschelding en je maakt van NHG gebruik maar krijgt geen kwijtschelding.

 

Als je de vraag stelt aan experts of adviseurs krijg je een verhaal als: “er wordt een A2 code ingeschreven maar met een H herstelcode, waarbij notitie wordt aangemaakt en een explain verzoek kan worden ingediend…”

 

Daar kun je vrij weinig mee, want het is technisch reuze interessant, maar je echte vraag is waarschijnlijk: “kan ik een huis kopen nadat ik van NHG gebruik heb gemaakt?”, of “kan ik een lening krijgen na van NHG gebruik te hebben gemaakt?”

 

Bij NHG en kwijtschelding is het mogelijk om een nieuw huis te kopen, met andere woorden, om een nieuwe hypotheek af te sluiten. Niet bij álle hypotheekverstrekkers, maar veel banken nemen een aanvraagwel aan als duidelijk is dat je BKR codering is ontstaan door beroep op NHG met kwijtschelding.

 

Een lening was vroeger zo goed als onmogelijk maar tegenwoordig horen we van een aantal adviseurs dat er toch lichtpuntjes zijn. Mocht je dus een lening willen afsluiten na van NHG gebruik te hebben gemaakt in het verleden, geef ons even een seintje en we proberen je in contact te brengen met een adviseur die je kan helpen.

 

Heb je NHG gebruikt zonder kwijtschelding dan wordt het een stuk ingewikkelder. De bank schrijft dan een A2 codering in die ervoor zorgt dat zowel een hypotheek als lening heel, heel lastig worden. We zijn altijd voorzicht met het woordje onmogelijk – maar het komt er dichtibj in de buurt.

 

Gelukkig is een BKR codering tijdelijk, dus als je de restschuld hebt terugbetaald heb je er nog 5 jaar last van – maar dan is hij verdwenen.

“Ja maar, daar is NHG niet voor bedoeld”

nhg - het magisch verkleinende vangnet

Bijna elke week krijgen we van iemand te horen: “NHG is hier niet voor bedoeld” of “Je kunt in jouw situatie niks met NHG”. Soms van NHG zelf, soms van consumenten, soms van financieel adviseur, makelaars of notarissen. Bijna altijd fout trouwens, omdat het wordt gezegd door iemand die niet weet hoe het echt zit en wat de echte mogelijkheden zijn.

NHG is een vangnet. Het begon heel simpel als een vangnet voor mensen die moesten verkopen met restschuld. Toen kwam de huizencrisis, daalden huizenprijzen, stegen de verliezen en kreeg de NHG het benauwd. Tot 2012 kreeg je gewoon kwijtschelding van je restschuld als je verkocht vanwege een relatiebreuk. Er stond weliswaar in de regels dat het een gedwongen verkoop moest zijn, maar in praktijk werd er niet gekeken naar je inkomen of vermogen.

Maar in 2013 besloten ze om de regels te veranderen tijdens het spel. Opeens kon je niet meer ‘zomaar’ van NHG gebruikmaken maar moest er een toets worden uitgevoerd. Deze IV toets werd gebruikt om te kijken of je wel echt moest verkopen of dat je gewoon in het huis kon blijven wonen.

Op zich is het idee te verdedigen dat iemand met een inkomen van € 100.000 per jaar of een dikke bankrekening niet zomaar het verlies mogen declareren bij NHG. Dat is nog steeds de spelregels aanpassen, maar weinig mensen zouden daar een groot probleem mee hebben.

Maar zo deed NHG het niet. De IV toets werd zo gemaakt dat hij veel ruimer was dan een gewone hyptheek. Er wordt dus NIET gekeken of je het huis kunt betalen met de huidige regels, er wordt gekeken of je het huis kunt betalen met de spelregels van NHG. Spelregels die ze op elk moment kunnen aanpassen als ze dat goed uitkomt.

Toen het werd ingevoerd wijdde TrosRadar er een item aan. Wij verschenen als expert om te vertellen over de schrijnende situaties die ontstonden als gevolg van het aanpassen van de regels. Mensen die bij afsluiten van hun hypotheek de verzekering hadden gekregen dat ze veilig zaten bleken opeens toch aangesproken te worden voor een levenslange financiële strop.

De toenmalig directeur verscheen in het programma, beloofde de dossiers zelf te gaan bekijken en verdedigde de NHG zet. Hij hield woord, de mensen in het programma kregen allemaal alsnog kwijtschelding van NHG.

Maar de regels werden niet veranderd of teruggedraaid. Voor de prijs van een paar kwijtscheldingen op dat moment verzekerde NHG zichzelf tegen duizenden toekomstige declaraties. Het vermogen van NHG bleef stijgen.

Het is ons kristalhelder dat iemand zonder noodzaak niet van NHG gebruik hoeft te maken en niet van NHG gebruik moet maken. Het is niet ons bedrijfsmodel om die mensen te helpen op slinkse wijze toch NHG te gebruiken. Tegelijkertijd moet ook duidelijk zijn dat NHG zelf de spelregels flink heeft aangepast tijdens het spel en daardoor duizenden woningeigenaren benadeelde (en nog altijd elk jaar benadeelt) die voorheen wel in aanmerking kwamen voor NHG en nu niet meer. Daarom zijn wij er om consumenten alle mogelijke tips, advies en hulpmiddelen te geven om te krijgen waar ze recht op hebben.